OVERZICHT VAN DE ACTIVITEITEN PER BUSINESS UNIT

image

De Business Unit Staal en staalbewerking heeft alles onder één dak: een ruime voorraad plaatstaal en (Holland) profielen in diverse kwaliteiten, afmetingen en dikten, specialistische snijcapaciteit (autogeen, plasma en laser), technische staalbewerkingen zoals het aanbrengen van laskanten, verjongingen en vervormen van staal en een eigen staalconserveringslijn. Hierdoor kunnen complete scheepsbouwpakketten worden aangeboden.

Red Kestrel vaart op The Solent

Terugblik

De omzet van de Business Unit Staal en staalbewerking is in 2019 met ruim 4% gestegen ten opzichte van 2018. Met de dalende staalprijs en de capaciteitsbeperking die nog steeds bestaat, staat de marge onder druk en door de afwaardering van de voorraden per ultimo boekjaar is het resultaat over 2019 teleurstellend.

De operationele marge is met 4,9%-punt gedaald en is in grote mate beïnvloed door de afwaardering op de voorbereidingskosten voor plaatsing van een snijmachine. De leverancier heeft het echter laten afweten waardoor de Business Unit geconfronteerd is met een half uitgevoerde investering. Verder heeft de afwaardering van de voorraad staal een negatief effect gehad op de operationele marge.

Vooruitblik

Met de komst van de nieuwe algemeen directeur is het investeringsplan van de Business Unit Staal en staalbewerking geactualiseerd en gereed voor uitvoering in 2020. De Nederlandse scheepsbouwsector met een beperkt aantal spelers vormt een smalle basis waardoor gepaste terughoudendheid op zijn plaats is.

“Concentratie op modernisering, efficiëntie en versterking van de handelspositie.

Daarnaast dragen mondiale ontwikkelingen zoals importheffingen, overproductie, het coronavirus en stagnerende economische groei niet bij aan een stabiele staalmarkt. De Boer Staal en De Boer Snijbedrijf concentreren zich op modernisering van het snijbedrijf, versterking van de handelspositie en een efficiëntere productie van scheepsbouwpakketten.

image

OVERZICHT VAN DE ACTIVITEITEN PER BUSINESS UNIT

image

De Business Unit Staal en staalbewerking heeft alles onder één dak: een ruime voorraad plaatstaal en (Holland) profielen in diverse kwaliteiten, afmetingen en dikten, specialistische snijcapaciteit (autogeen, plasma en laser), technische staalbewerkingen zoals het aanbrengen van laskanten, verjongingen en vervormen van staal en een eigen staalconserveringslijn. Hierdoor kunnen complete scheepsbouwpakketten worden aangeboden.

Red Kestrel vaart op The Solent

Terugblik

De omzet van de Business Unit Staal en staalbewerking is in 2019 met ruim 4% gestegen ten opzichte van 2018. Met de dalende staalprijs en de capaciteitsbeperking die nog steeds bestaat, staat de marge onder druk en door de afwaardering van de voorraden per ultimo boekjaar is het resultaat over 2019 teleurstellend.

De operationele marge is met 4,9%-punt gedaald en is in grote mate beïnvloed door de afwaardering op de voorbereidingskosten voor plaatsing van een snijmachine. De leverancier heeft het echter laten afweten waardoor de Business Unit geconfronteerd is met een half uitgevoerde investering. Verder heeft de afwaardering van de voorraad staal een negatief effect gehad op de operationele marge.

Vooruitblik

Met de komst van de nieuwe algemeen directeur is het investeringsplan van de Business Unit Staal en staalbewerking geactualiseerd en gereed voor uitvoering in 2020. De Nederlandse scheepsbouwsector met een beperkt aantal spelers vormt een smalle basis waardoor gepaste terughoudendheid op zijn plaats is.

“Concentratie op modernisering, efficiëntie en versterking van de handelspositie.

Daarnaast dragen mondiale ontwikkelingen zoals importheffingen, overproductie, het coronavirus en stagnerende economische groei niet bij aan een stabiele staalmarkt. De Boer Staal en De Boer Snijbedrijf concentreren zich op modernisering van het snijbedrijf, versterking van de handelspositie en een efficiëntere productie van scheepsbouwpakketten.

image